نشست علمی «جریان‌شناسی فکری جنبش نورسیه»
25 بازدید
موضوع: جامعه شناسی
مصاحبه کننده : نشست علمی
محل مصاحبه : در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص)
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص)
تاریخ نشر : Jan 24 2013 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

نشست علمی «جریان‌شناسی فکری جنبش نورسیه» برگزار شد

نشست علمی «جریان‌شناسی فکری جنبش نورسیه» در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد.

نشست علمی «جریان شناسی‌فکری جنبش نورسیه» با حضور جمعی از پژوهشگران المصطفی و با سخنرانی علاء‌الدین ملک‌اف در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد.

سخنران این نشست علمی در ابتدا با بیان این که در اواخر دوران عثمانی سه جریان در کشور ترکیه حضور داشتند، تصریح کرد: سه جریان «سنتی‌ها» که اذعان به حضور عثمانی‌ها داشتند، «هم‌فکران آتاترک» که اعتقاد به جلوگیری از حضور عثمانی‌ها داشتند و نیز جریانی که بعدها نام «جریان نورسیه» را به خود گرفت.

وی با بیان این که هم‌فکران آتاترک علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی را اسلام و قرآن می‌دانستند، اظهار داشت: سعید نورسی به عنوان عالمی کرد به مخالفت با افکار آتاترک برخواست و اعتقاد داشت؛ علل عقب ماندگی کشورهای اسلامی غرق شدن در مادیات، جهل و عدم استفاده از قرآن کریم است؛ وی همواره تآکید داشت؛ جامعه باید سطح فکری خود را بالا ببرد، تا بتواند آیات و روایات را درک نماید.

علاء‌الدین ملک‌اف با بیان این که سعید نورسی همیشه تأکید بر حفظ و پایبندی به اعتقادات اصیل اسلامی داشت، خاطرنشان کرد: نورسی بر این عقیده بود که باید علوم و فنون جدید در مدارس تدریس گردد.

وی افزود: نورسی در زمانی که حس ناسیونالیستی اقشارمختلف عثمانی همچون ترک، عرب، کرد و ... به اوج خود رسیده بود، با سخنرانی‌هایی، در صدد بود تا بین اقشار مختلف عثمانی و تمام مسلمین در برابر استکبار اتحاد ایجاد کند.

علاء‌الدین ملک‌اف با تأکید بر این که نورسی قرآن کریم را محور مباحث خود قرار می‌داد، اظهار داشت: وی اعتقاد داشت، قرآن باید در هر عصر و زمان، مطابق با مقتضیات آن عصر تفسیر گردد؛ تفاسیر قرآن کریم، باید در جامعه کارایی داشته و نظریه‌پردازی صرف نباشند.

سخنران این نشست با بیان این که نورسی در صدد احیاء و ایجاد اخلاق اسلامی در جامعه بود، تصریح کرد: محور اصلی فعالیت‌های نورسی تعلیم بود، همواره تأکید داشت؛ آموزگار و معلم باید مراقب آنچه که به دانش‌آموزان یاد می‌دهد باشند.

وی افزود: نورسی سعی داشت، مردم ترکیه را از مادی‌گرایی نجات داده و ایمان را در جامعه نهادینه کند؛ وی اهمیت ویژه‌ای نسبت به تضارب آراء، قائل بود؛ اعتقاد داشت، تضارب آراء باعث پیشرفت جوامع اسلامی می‌گردد.

علاء‌الدین ملک‌اف در ادامه با اشاره به کتاب‌های سعید نورسی گفت: نورسی همواره در کتب خود تأکید بر آسان‌گیری احکام دینی داشت و آن را در جذب مردم به سمت ایمان و تربیت اسلامی مهم می‌دانست.

وی با اشاره به ممانعت ترجمه قرآن به زبان‌های دیگر از سوی نورسی تصریح کرد: وی اعتقاد داشت؛ ترجمه قرآن به زبان‌های دیگر از اعجاز آن می‌کاهد؛ زیرا قرآن کریم به صورت تحت‌اللفظی ترجمه می‌شود. باید تمام مسلمین زبان قرآن را فرا بگیرند.

سخنران این نشست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های فتح‌الله گولن به عنوان یکی از شاگردان سعید نورسی گفت: فتح‌الله گولن با رایزنی‌هایی توانست مجوز چاپ کتب سعید نورسی را اخذ نموده و مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های مختلفی را در کشورهای گوناگون تأسیس نماید.

علاء‌الدین ملک‌اف با بیان این که فتح‌الله گولن با نهادهای علمی کشورهای مختلف در ارتباط است، تصریح کرد: عامل موفقیت گولن تسلط کامل وی به مباحث خطابه است؛ وی تسلط زیادی در ارائه مباحث برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب دارد.

وی با اشاره به حمایت ثروتمندان ترکیه از فتح‌الله گولن، خاطرنشان کرد: بر اساس نفوذی و تاثیرگذاری فوق‌العاده‌اش، در مجلات مختلف به عنوان نفر برتر و تأثیرگذار در جهان شناخته شده است.

علاء‌الدین ملک‌اف در پایان با اشاره به اعتقادات فتح الله گولن نسبت به موضوع مهدویت گفت: وی در بحث مهدویت قائل به شخص به عنوان مصلح جهانی نیست؛ بلکه اعتقاد دارد، مهدویت تفکری است که جهان را به سمت صلح و آرامش هدایت می‌کند.

گفتنی است؛ در نشست علمی «جریان‌شناسی فکری جنبش نورسیه» تعدادی از شرکت‌کنندگان پرسش‌هایی را در موضوع جنبش نورسیه و فتح الله گولن ارائه کردند

عکس مصاحبه:

آدرس اینترنتی